Styr upp vaccineringen och häv sekretessen

Regionledningen har valt att skylla alla misslyckanden med att hålla vaccinationstakten uppe på regeringen och brist på vaccin, utan att syna sin egen dåliga samordning och information. Alla äldre utlovas ett brev som ska kalla dem till vårdcentralen när det blir deras tur att vaccineras. De ska inte behöva använda appar och bank-id.

Bild – Helene Skoglund

… vissa vårdcentraler har valt att ringa sina patienter. Detta sker samtidigt som de äldre varnas för vaccinationsskojare som ringer upp och lurar av dem pengar.

I media får vi sedan läsa att de äldre ”valt att prioritera annat” under påskhelgen, att tusentals vaccindoser väntade på att användas, men ingen kom. Det är så tydligt att det blågröna styret i Region Stockholm har misslyckats i såväl samordning som information till invånarna.

———————–

Annette Tette Merio (V), ordförande för Vänsterpartiet i Nynäshamn
Catarina Wahlgren (V), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden samt ersättare i hälso- och sjukvårdsnämndens avtalsutskott
Bengt Larsson (V), ledamot i regionstyrelsens pensionärsråd samt hälso- och sjukvårdsnämndens seniorvårdsberedning, Vänsterpartiet Region Stockholm