Låt er inte luras av alliansens manipulation – rösta NEJ

Vill du att kommunal hemtjänst ska få finnas i kommunens alla delar, då ska du rösta NEJ i folkomröstningen den 9 juni!
Nej, som i NEJ till styrande alliansens experimentella omorganisering.

Idag skriver Tette Merio, V Nynäshamn, tillsammans med Patrik Isestad, S Nynäshamn, i lokaltidningen om styrande alliansens försök att manipulera väljarna angående den kommunala hemtjänstens vara eller icke vara utanför centrala Nynäshamn.

Tette Merio, Vänsterpartiet Nynäshamn

”Vi förstår verkligen att styrande alliansens omkastande av frågeställningen, samt deras bakgrundsbeskrivning i kommande folkomröstning gällande kommunala hemtjänsten, kan förvirra väljare och det är ju också deras syfte”, skriver Tette och Patrik.
Patrik Isestad, Socialdemokraterna Nynäshamn
Det är ologiskt såklart att behöva rösta nej för att få behålla kommunal hemtjänst i hela kommunen. Det de runt 3 000 invånare som skrev under uppropet mot nedläggningen av kommunal hemtjänst utanför centrala Nynäshamn skrev under för, var denna formulering:
”Ska kommunal hemtjänst få finnas i hela kommunen?” (Ja eller Nej.)
Kryssa NEJ om du vill ha tillgång till kommunal hemtjänst i hela Nynäshamns kommun!
Det naturliga hade självfallet varit att den formuleringen också använts i kommande folkomröstning, men istället har styrande alliansen vänt som en pannkaka på frågan och den lyder nu istället:
”Ska kommunen behålla den nya hemtjänstorganisationen?” (Ja, Nej eller blankt.)
Till det har man i infoblad vid vallokalerna, samt på själva valsedeln, skrivit en högst ensidig och ofullständig bakgrundsbeskrivning som enkelt kan tolkas som allt annat än opartisk.
Till exempel skriver man i infobladet och nästan identiskt på valsedeln:
”Hemtjänsten, som drivs i kommunal regi, har under många år haft hög sjukfrånvaro, dåliga resultat i medarbetarundersökningen och stora ekonomiska underskott. Hemtjänsten omorganiserades därför under 2023.”
Ganska direkt därefter kommer den omvända valfrågan om den nya organisationen ska behållas.
Av den ofullständiga beskrivningen och om man inte har tillgång till någon annan än den, är det kanske mest naturliga att svara Ja, för ingen vill väl ha en hemtjänst som är så dåligt fungerande som beskrivits.
Det saknas en bredare beskrivning från fler vinklar om vad som orsakat det som beskrivs. Som att kommunala hemtjänsten varit underfinansierad under längre tid, att personalen blivit sjuka på grund av den stress en alltför tajt budget gett i form av ”effektiviseringar” (spring snabbare, jobba fortare), samt bristande ledning utöver det.
Det som är missvisande fortsätter dessutom, när man i kommunens offentliga webbkanaler skriver om sjunkande sjuktal sedan omorganisationens införande, utan att nämna att man bland annat har avskedat sjukskriven personal. Klart att sjuktalen då genast ser lägre ut.
Som Vänsterpartiet Nynäshamn skrev i en insändare till lokaltidningen nyligen ser vi detta som allvarliga förfaranden från styrande alliansens sida. Vi har därför JO-anmält kommunen i enlighet med 1 kap. 9 § regeringsformen, som säger att en kommuns webbsida ska vara politiskt opartisk.
❗Vi ser skeendet kring kommunala hemtjänsten som klassisk högermetod för privatisering, dvs se till att kommunala verksamheter får otillräckliga resurser och åsidosätts i funktion, så att man sen kan åberopa dålig arbetsmiljö, hög sjukfrånvaro och ekonomiska underskott som skäl till att sälja ut/lägga ned.
❗Vi ifrågasätter även starkt det korrekta i den informationstext man lagt till informationsblad och på valsedel gällande folkomröstningen kring kommunala hemtjänsten, då det enligt Valmyndigheten är, citat: ”olagligt att försöka påverka valen eller valutgången, och det kan ge böter eller fängelse. Valmyndigheten polisanmäler alltid misstänkta brott.”
Ett slutligt förtydligande igen, till dig som ska rösta den 9 juni i folkomröstningen kring kommunala hemtjänsten:
  • ❗Vill du att kommunal hemtjänst ska finnas i kommunens alla delar, då ska du rösta ”NEJ” till styrande alliansens experimentella omorganisering!
Rösta NEJ till styrande alliansens experimentella omorganisation som tagit bort kommunal hemtjänst utanför centrala Nynäshamn, och därmed brukarnas valfrihet.