Artiklar

Alliansen vill orsaka oreda i en fungerande organisation

Vår ordförande Tette Merio och vice ordförande, tillika ledamot i socialnämnden, Tony Nicander, ger i lokaltidningen Nynäshamns Posten vår konsekvensanalys kring alliansens (nu med stöd från SD) agerande gällande den kommunala hemtjänsten.
”Genom att underminera och fördyra den kommunala hemtjänsten och på så vis kunna visa på att den inte går ihop, hoppas man kunna få bort det enorma medborgarstöd om fanns när kommunala hemtjänsten räddades 2020, och på den vägen uppnå sitt ursprungliga mål, nämligen att sälja ut den.”
———
”Det vi tidigt identifierade är att alliansen valde att inte ta in en extern utredare, trots att det tydligt stod i direktivet som beslutades i socialnämnden angående utredning av vår kommunala hemtjänst.
Man valde i den interna utredningen att rikta blicken bort från alliansens politik och den underbudgetering som varit i kommunala hemtjänsten i åratal, för att istället skuldbelägga tjänstemän som jobbat lokalt med att hålla hemtjänstens verksamhet flytande och det med bravur och goda resultat, trots för liten ekonomi. Därefter pressar man förvaltningen att påbörja insatser med dyra konsulter utanför budget och utanför delegation, samt påbörjar en hel hög med andra insatser, före budgetjustering.”
——————————
Läs hela artikeln via NP (Nynäshamns Posten).