Artiklar

Lyft biodlingen i Nynäshamn

Våra medlemmar Anton Larsson och Bodil Ekholm skriver idag i lokaltidningen NP (Nynäshamns Posten) om vikten att gynna pollinatörer i Nynäshamns kommun.

Bodil Ekholm och Anton Larsson, V Nynäshamn

”Vi måste sträva efter ett mer ekologisk jordbruk utan kemiska bekämpningsmedel, verka för att motarbeta de förödande klimatförändringarna, och bidra till att skapa födo- och levnadsmiljöer för de insekter som påverkas av allt mer tätbebyggda städer och ett allt mer intensivt jordbruk. Men det handlar också om det småskaliga, om att uppmuntra till engagemang och synliggöra frågan.

Foto: Henrik Montgomery/TT

I dagsläget står inte ett ord om biodling på Nynäshamns kommuns hemsida. Vi skulle därför vilja föreslå att man, liksom så många andra kommuner runt i landet, utarbetar en särskild undersida på www.nynashamn.se som informerar om regler som rör biodling och ger kontaktuppgifter rörande vem i förvaltningen man ska kontakta för att få tillstånd att sätta upp privata bikupor på kommunens mark.
Detta bör självfallet, återigen som i flera andra kommuner, vara helt avgiftsfritt.”

Läs hela artikeln i NP!