Artiklar

Rusta upp Backluras bollplan, etc

Vår medlem, ersättare i Samhällsbyggnadsnämnden och Backlurabo Anton Larsson, skriver idag i NP:

Vänsterpartiet Nynäshamn vill att kommunen satsar på en ordentlig och genomgående upprustning av bollplanen på Nickstahöjden, till en högre standard. Detta behövs för att säkerställa att Backluras viktiga roll inom lokalidrotten kan fortsätta i framtiden och att områdets ungdomar får bättre möjligheter till en meningsfull fritid.

Backlura har länge varit politiskt eftersatt och trots årtionden av varningar lider bostadsområdet och dess invånare fortfarande av bristande stöd från samhället. Det krävs arbete på alla nivåer för att lösa detta, men även satsningar lokalt på plats.

Foto-Henrik Montgomery-TT

I Vänsterpartiets kommunalpolitiska program skriver vi om t.ex vikten av att öppna en ny fritidsgård i området. Den gamla Rumbagården på Backlura har tyvärr sedan länge ersatts av grus och tomhet. Ungdomarna i området behöver tillgång till en säker och meningsfull fritid i närheten av hemmet, även på kvällar och helger. Nya mötesplatser behövs.

Utöver den långsiktiga planering och investering som en fritidsgård, allaktivitetshus eller liknande kräver så vill vi även se en upprustning av Backluras övriga gemensamma miljöer, särskilt bollplanen bakom Cykelskogens förskola. Backlura har en lång idrottshistoria, länge var detta Nynäshamns viktigaste fest- och idrottsplats.

Läs artikeln i NynäshamnsPosten