Behåll tågvärdarna på Nynäsbanan

Vänsterpartiet Nynäshamns Anton Larsson och Tony Nicander skriver i NP att:

Vi i Vänsterpartiet anser att den absolut viktigaste åtgärden som bör göras för att öka tryggheten i kollektivtrafiken, speciellt här ute på Nynäsbanan, är att återinföra ombordpersonalen på samtliga pendeltågslinjer.

Bild: Kristina Laitinen

Under 2021 beslutade det blågröna styret i Region Stockholms trafiknämnd, där Kristdemokraterna ingår, att gradvis slopa tågvärdarna på pendeltågen.
KD föreslår genom en insändare i NP bland annat istället höjda böter och skadestånd, tiggeriförbud, fler kameror och biljettkontroller, fasthållande av ”plankare” i väntan på polis, och så vidare.

Vänsterpartiet tror inte att dålig ekonomi och fattigdom kan botas med böter. Därför vill vi istället sänka taxorna och i förlängningen införa en helt avgiftsfri kollektivtrafik. Både för klimatets skull, som en del av den gröna omställningen, men även för att ge dem med låg inkomst möjligheten att resa. Då skulle också plankandet reduceras, menar vi, och ordningsmakten skulle kunna lägga sin tid på annat mer meningsfullt.

Läs hela artikeln via NynäshamnsPosten