FB-inlägg

Kommunfullmäktigekandidat nr 14

Fram till valet, en gång per vecka, kommer vi att presentera våra fullmäktigekandidater för Vänsterpartiet Nynäshamn. Alla får svara på samma tre frågor, så ni får lite inblick i var och en.

Kandidat 14 är TETTE MERIO, administratör

Tette Merio, administratör

1. Varför är du vänsterpartist?

Jag blev och är Vänsterpartist främst av ideologiska skäl. Jag vill ha ett solidariskt samhälle som ger alla en likvärdig, trygg och rättvis grund, oavsett förutsättningar du föds med och in i. En jämlik skola, arbete med bra villkor, boende du har råd med, sjukvård som finns tillgänglig där människor främst behöver den, en trygg ålderdom med en pension som går att leva på, god och värdig äldreomsorg, för den som behöver.

Dvs. allt det grundläggande en människa behöver genom livet, för att ha möjlighet att utvecklas och leva trygg och fri.
Ett samhälle befriat från klass-, köns- och etniskt förtryck, ett rättvist och ekologiskt hållbart samhälle där människor bygger sin egen framtid i frihet och samverkan.

Jag är Vänsterpartist för att vi enligt mig har den bästa politiken för klimatet, arbetsrätt, djurrätt, jämlikhet, jämställdhet, allas lika värde. Allt det som är verkligt viktigt. Vänsterpartiet står alltid upp för dem/det som främst behöver uppbackning.

2. Vilka frågor brinner du mest för?

Klimatet: Får vi inte stopp på fortsatt klimatförstörelse, blir alla andra frågor irrelevanta. Klimatet är en ödesfråga. För oss nu levande, men framför allt för kommande generationer.

Förskola/skola/kultur/fritid: Trygga medborgare startar med en trygg grund. En förskola/skola som har tillräckligt med personal och anpassad grupp/klasstorlek för att verkligen förmå se alla barns behov och säkerställa dem. Är det någonstans vi ska satsa stort så är det här!

Så även på framför allt barn och ungdomars fritid. Inget barn ska behöva avstå gemenskap, aktiviteter, idrott, kultur, pga föräldrarnas ekonomi. Trygga barn och unga skapar trygga vuxna, som i sin tur ger ett tryggt samhälle i stort.

Vården: Region Stockholm – under de år nu som högern styrt, (senaste fyra tillsammans med MP), har vårdplatser och personal skalats ned så till den milda grad att personalen som är kvar säger sig vara oroliga för att inte längre kunna utföra sitt uppdrag utan fara för patienternas liv.

Jourläkarmottagningar på mindre orter, t.ex i Nynäshamn, har tagits bort och fri etableringsrätt för privata utövare satts in, vilket resulterat i att det samlats många vårdcentraler framför allt i rikare områden och det fattas tillgång till sjukvård i andra.

3. Vad tycker du är det bästa med Nynäshamns kommun?

Det mest uppenbara såklart, dvs. närheten till hav, skog, naturupplevelser. Det lugna tempot, men också nöjet av ett rikt musikliv. En viss charm och trygghet finns också i att ”alla känner alla” på en så pass liten ort. Det kan i och för sig också vara lite irriterande, särskilt när ”alla” emellanåt tror sig veta mer om en, än man själv gör. 😉

Tette är Vänsterpartiet Nynäshamns ordförande. Hon är även ledamot i Kultur- och fritidsnämnden, samt ledamot i Internfeministiska utskottet, Storstockholm.