Sverige är ännu inte jämställt

Vår ordförande Tette Merio och vår gruppledare Bodil Ekholm skriver idag i NP (Nynäshamns Posten) en insändare om jämställdhet, med anledning av Internationella kvinnodagen 8 mars.

Feminism innebär att alla är jämställda oavsett kön/genus. Det innebär att man har samma rättigheter men också samma skyldigheter, oavsett om man betecknar sig som kvinna, man, eller ickebinär.

Det innebär inte, som det ibland missförstås som, att alla ska vara likadana, utan att alla oavsett kön, ska värderas lika högt. Det innebär inte heller, som det också ibland missförstås som, att feminism skulle vara synonymt med ”manshat”, eller att skuld kastas på män som grupp.

Vi är alla födda in i färdiga könsmaktstrukturer där pojkar/män genomgående har/får fördelar och blir tagna mer på allvar. Ingen av oss är ”skyldiga” till den rådande strukturen, men vi kan alla tillsammans förändra den.

Tette Merio, ordförande, Vänsterpartiet Nynäshamn

Vi har idag, 2023, fortfarande inte lika lön för lika arbete. Kvinnor har fortsatt lägre pension och genom det kan få oerhört svårt att klara sin ekonomi. Kvinnor dubbelarbetar fortfarande mycket mer än män, det vill säga tar hand om barn och hem, med allt vad det innebär.
Mannen är fortfarande normen, inte minst syns det inom vården.

Bodil Ekholm, gruppledare, Vänsterpartiet Nynäshamn

Mäns våld mot kvinnor är ett mycket allvarligt samhällsproblem som berör många människors liv och vardag. Det är ett våld som pågår mitt ibland oss men som sällan märks, därför att såväl förövaren som offret anstränger sig för att dölja det. Många kvinnor har antingen egna erfarenheter av fysisk, psykisk eller sexuell misshandel, eller känner någon som har det.

Mäns våld mot kvinnor definieras av Världshälsoorganisationen (WHO) som ett utbrett folkhälsoproblem och en kränkning av de mänskliga rättigheterna.

Varmt välkomna 8 mars kl 18 till föredrag och samtal av/med lokala kvinnojouren Pax och Organisationen Män på Jannis Café. Tillsammans, könsöverskridande, kan vi förändra den könsmaktstruktur som råder.

Läs hela insändartexten via Nynäshamns Posten.