Personalfientlig politik drabbar Nynäshamns pendlare

Idag skriver vår ordförande Tette Merio, tillsammans med Anna Sehlin, regionråd (V), om projektet som kallas ”Pendeltågens tekniska utveckling”, som går ut på att ersätta personal med övervakningskameror i ett försök av SL:s entreprenör MTR att spara pengar.

Många av lokförarna vägrar av säkerhetsskäl att köra tåg utan tågvärd, och resultatet blev omfattande trafikproblem och många inställda avgångar. Värst drabbas som vanligt de resenärer som bor längst ut på linjerna, dvs vi i Nynäshamn.

Bild: Monika Nilsson Lysell

Trots protester från fack, personal och skyddsombud, gav det socialdemokratiska styret i Stockholm grönt ljus för projektet i början av mars. För oss i Vänsterpartiet är det glasklart att vi behöver fler ögon och händer i kollektivtrafiken, inte färre! Säkerheten och tillgängligheten måste alltid gå före de privata trafikbolagens vinster.

Pendeltåget är livsviktigt för vår kommun och en förutsättning för att alla de som arbetspendlar ska få ihop livspusslet. Nynäshamns pendlare förtjänar bättre!

Läs hela insändaren via Nynäshamns Posten.