Aktivism

Stoppa utförsäljning av NYBO:s hyresrätter!

Ni har väl inte missat att kommunens styrande högerallians vill låta sälja ett okänt antal, kanske hela beståndet, av kommunens hyresrätter?

Idag stod vi, Emil, Hjördis, Mats och Elenore, och delade ut flygblad för att informera Nynäshamnarna om detta vansinne.

De allra flesta som vi pratade med höll med oss, det är inte klokt att vilja sälja/omvandla hyresrätter, när det dessutom är kö till hyreslägenheter. Inte till dyra nyproduktioner i första hand, utan till befintligt bestånd.

Emil i flygbladsutdelning och samtal med kommunens invånare om högerns plan om att sälja ut vårt kommunala bostadsbolags hyresrättsbestånd.
Hjördis och Mats i flygbladsutdelning och samtal med kommunens invånare om högerns plan om att sälja ut vårt kommunala bostadsbolags hyresrättsbestånd.

Det behöver med andra ord tvärtom byggas fler hyreslägenheter och det till hyror alla har råd med!

Redan under Kommunfullmäktige den 11 maj vill alliansen klubba igenom nytt ägardirektiv för kommunala bostadsbolaget Nynäshamnsbostäder (NYBO), där man utöver att öppna upp för ombildning från hyresrätt till bostadsrätt, även tar bort det tidigare måldirektivet om att bygga ett visst antal hyresrätter per år i kommunen. :-/

Tvärtemot den borgerliga alliansen, vill vi i Vänsterpartiet bland annat:

• bygga fler hyresrätter med rimliga hyror
  • motverka utförsäljning och ombildning av allmännyttiga hyresrätter
  • bevara och utveckla den svenska modellen för hyressättning
  • stärka hyresgästernas ställning vid renoveringar – alla ska ha råd att bo kvar även efter en upprustning

Länk till NP, där ni kan läsa mer om ärendet.