Aktivism

Stoppa ombildningen av våra kommunala hyresrätter

Idag skriver vi i lokaltidningen (NP) om det vi redan tagit upp, nämligen att:

Trots lågkonjunktur där levnadskostnaderna och ett drägligt liv och en trygg tillvaro blir allt svårare att bekosta, planerar den styrande alliansen i Nynäshamn att redan under nästa Kommunfullmäktige, den 11 maj, klubba igenom ett nytt ägardirektiv för Nynäshamnsbostäder (NYBO), som kan innebära att en stor del av våra hyresrätter säljs ut. Utöver det vill man även ta bort måldirektivet som säger att NYBO ska bygga ett visst antal nya hyresrätter per år i kommunen.

Detta måste stoppas! Kön till en hyresrätt i Nynäshamn är redan över 4 år, nästan ett halvt decennium, och denna tid kommer med nya direktiven att öka.

Offentliga hyresrätter är en ovärderlig allmännytta. De är garantin för att få leva ett värdigt och tryggt liv, oavsett förutsättningar. Dit den som varken kan eller vill belåna sig för att få tak över huvudet, kan vända sig för att få ett hem för en rimlig hyra.

Bild: Carina Albin

Det mest absurda i förslaget om att öppna upp för att stora delar av vårt hyresrättsbestånd godtyckligt kan omvandlas till bostadsrätter och säljas på marknaden, är att förslaget läggs fram i valfrihetens namn. Det vill säga en ökad valfrihet för den som redan har möjligheten att äga en bostad, utan att det finns någon brist på dessa boendeformer i kommunen, men på bekostnad av valfriheten till ett boende, för alla de som varken vill eller kan köpa sig detsamma.

När kön till hyreslägenhet är lång och ekonomin inte tillåter lån till bostadsrätt, kan föräldrar och barn dessutom tvingas stanna i ett olyckligt eller rent av destruktivt sammanboende trots att de far illa. Vi behöver samtidigt ta in det faktum att kvinnor generellt tjänar mindre, har mer osäkra arbetsförhållanden och samtidigt förväntas ta hand om hem och barn i större utsträckning än män. Om hyresrätter till rimliga hyror begränsas, är risken stor att vi går mot ett alltmer ojämlikt och ojämställt samhälle, där ens frihet och möjligheter inte bara är beroende av individuella omständigheter, utan också av kön.

Vänsterpartiet Nynäshamn ser att den enda ekonomiskt och socialt försvarbara bostadspolitiken att föra i dessa tider av ökande ojämlikhet, fattigdom, och en misslyckad bostadsmarknad byggd på belåning och spekulation, är att tvärtom utöka Nynäshamns allmännytta.

Vi behöver fler hyresrätter till rimliga hyror och på attraktiva platser runtom i kommunen, och vi behöver säkerställa att allmännyttans värde som en garant för ett värdigt, flexibelt och tryggt liv oavsett omständigheter, bevaras och utvecklas — inte avvecklas.

Läs hela texten via NynäshamnsPosten