Uppmaning till en samlad politik för Nynäshamns kollektivtrafik

I lokaltidningen Nynäshamns Posten uppmanar vi till en samlad politik för en fungerande kollektivtrafik för Nynäshamn.

I åratal har vi fått utstå inställda pendeltåg och fåtaliga och bristande busskommunikationer, såväl inom som ut från kommunen, på bekostnad av vår fria rörlighet, vår trygghet, vår tid och vår ekonomi.

Vänsterpartiet Nynäshamn står därför bakom den högst okontroversiella tanken som föreslogs i NP nyligen, att vi Nynäshamnare och vi partier som är Nynäshamns främsta företrädare, gör gemensam sak och en gång för alla avkräver regionen den kollektivtrafik vi förtjänar. Det är hög tid för politiken i Nynäshamn att, oavsett partifärg, kräva en fungerande, pålitlig och säker kollektivtrafik för hela vår kommun. Låt oss gå till gemensam handling nu!

Bild: Linn Anglerfjord

Med denna insändare bjuder vi härmed in alla partier att stå med oss i nedanstående skrivelse, eller liknande som vi kommer överens om, till regionen om de mest grundläggande krav för att vår kommun ska ha de förutsättningarna vi behöver.

Förslag till gemensamma krav att ställa till Region Stockholms trafiknämnd:

• En trygg och kontinuerlig pendeltågstrafik säkerställs till regionens ytterkanter, med en prioritering av tågavgångar till och från de kommuner i regionen med de minsta möjligheterna till andra kollektiva kommunikationer, i fråga om restid och antal byten, till och från T-Centralen.
  • Linje 861 bevaras med nuvarande turtäthet för att säkerställa ett pålitligt alternativ till pendeltågstrafiken.
  • Linje 898 avgår, utöver nuvarande avgångstid, en gång per natt under natten mot lördag och natten mot söndag, för att säkerställa kommunikationen till Nynäshamn då tågen inte går.
  • Priset för en enkelbiljett halveras till och med 1 januari 2024.
  • Linje 848 inkluderar Nynäshamns station och Västerhaninge station vid varje rutt; fortsättningsvis avgår varje 30:e minut under rusningstrafik, samt varje 60:e minut under övrig tid, måndag till fredag. Samt att en linje med samma rutt avgår en gång per natt under natten mot lördag och natten mot söndag, för att säkerställa en regelbunden och pålitlig kommunikation även till kommunens ytterkanter.

Läs hela insändaren via NynäshamnsPosten.