Valfriheten i hemtjänsten är ett minne blott

Socialnämnden 14/6-23:
Trots oppositionens yrkande om återremiss för att låta Socialförvaltningen undersöka fler och mer utarbetade alternativ, och trots Kommunals, brukarnas och medarbetarnas vädjan om detsamma, beslutade högern, med M och SD i spetsen, att påbörja den omorganisation av hemtjänsten som innebär nedläggning av Nynäshamns kommunala hemtjänst i Sorunda, Ösmo, Stora Vika och Torö, till fördel för ett litet antal privata utförares ensamrätt att verka där.

Som Vänsterpartiet Nynäshamn förutsåg, valde högern att inte bara förkasta sitt mantra om ”valfrihet”, utan gå ett steg längre och även besluta att dessa områden ska delas in i ett antal geografiska zoner, där de privata utövarna därmed får monopol. Brukare förlorar alltså inte bara rätten att välja en utförare som deras folkvalda kommun har en direkt kontroll över, de förlorar till och med rätten att välja utförare överhuvudtaget, såvida de inte kan tänka sig att flytta.

Den samlade högermajoriteten var under sammanträdet måna om att flertalet gånger påtala att ”detta beslut var nödvändigt”, givet den kommunala hemtjänstens “sedan länge välkända problem”. I ljuset av det argumentet frågar Vänsterpartiet Nynäshamn återigen det vi redan tog upp i vår insändare i NynäshamnsPosten förra veckan:

Hur kan de styrande i vår kommun ha tillåtit dessa “välkända problem” att få fortgå, tills de inte ser andra alternativ än att amputera verksamheten?

Vi bedömer svaret på den frågan enkel. Deras mål är inte att värna valfrihet, om ens god vård och omsorg. Än mindre att värna kommunens anseende som god arbetsgivare. Deras mål tycks vara av ideologisk art, nämligen att så fort tillfälle ges, privatisera allt gemensamt ägt.

Läs gärna det särskilda yttrande vi lämnade in i ärendet, utöver att yrka om återremiss.