Ur kommun-fullmäktige 15/6-23

Utkast från våra inlägg under gårdagens (15/6) kommunfullmäktigesammanträde, där Bernt Månsson representerade V Nynäshamn som ordinarie ledamot:

* Enkel fråga till revisionen:
Angående om de anser att ärendet kring hemtjänsten behandlats på korrekt vis, med hänvisning till kommunallagens 5 kap. 1§, dvs. att frågor av större vikt för kommunens verksamhet,
ska underställas kommunfullmäktige?
Skriftligt svar inkommer under nästa fullmäktigesammanträde.

* Inlämnad interpellation:
Angående särskolan och hur inkluderad den är i övrig planering för kommunens skolor. Läs här!

* Inlämnad motion:
Angående förslag på ökad demokrati/valdeltagande genom en ”demokratiturné” där lokala partier tillsammans gör nedslag på ett antal platser i kommunen och bjuder in till politiska samtal. Läs här!

* Yttrande om NYBO:s nya direktiv:
Angående bristen på mer utförliga svar på oppositionens minoritetsåterremiss, samt oro över att vinst kommer att plockas ut från vårt kommunala bostadsbolag NYBO, vilket bekräftades också skulle ske, av ledamot från L, som ansåg att det var ett helt naturligt tillvägagångssätt. Vi däremot anser att vinst ska stanna i NYBO och generera nya hyresrätter.

Bernt Månsson, V Nynäshamn

Utöver ovanstående ville alliansen återkommande under sammanträdet ”fostra” oppositionen genom att anmärka på både samtalston och enligt dem ”onödiga” återremitteringar.

Fullmäktige är väl till för debatter? Debatter kan bli ”heta” när åsikterna går isär. Helt naturligt anser vi och i jämförelse med hur det ofta kan låta i riksdagsdebatter, framstod gårdagens lokala debatter som en ljummen vårbris. Dessa återkommande ”fostringsförsök” ser vi snarare som ett större problem än att det skulle handlat om någon ”dålig samtalston”. Alliansen önskar såklart inga obekväma motargument till allt de önskar besluta om.

Märk väl att det bara är under debatter i fullmäktige kommuninvånarna kan höra vad politikerna egentligen tycker och varför. Den eventuellt något låga ribban har måhända också sin grund i den frustration som uppstår ur det odemokratiska förfarandet från styrande alliansen, då fakta bakom förslag till beslut delas utan framförhållning eller vilja till samtal i viktiga frågor saknas. Kanske ses förberedelser och samtal inför beslut på samma vis som återremisser, som något ”onödigt”, då man redan vet att man får majoritet och kan klubba igenom vad man än önskar?