Välgrundad kritik mot alliansen är inte käbbel

Idag, 14/9, skriver Vänsterpartiet Nynäshamn i lokaltidningen NP om det beslut alliansen, med M och SD i spetsen, vill klubba igenom under kvällens fullmäktige, nämligen att lägga ned kommunens hemtjänstverksamhet i området ”Land”, det vill säga alla områden utanför centralorten.

Detta vill de trots stort upprop från oppositionen, medarbetarna, brukarna och facket, som alla anser att detta varken är en genomarbetad eller rimlig lösning på den kommunala hemtjänstens långvariga underfinansiering, dåliga styrning, och mycket höga sjukfrånvaro.

Infogat bildfoto: Carina Albin

Det vi i Vänsterpartiet och den resterande oppositionen fått höra från högern när vi framfört våra farhågor inför detta beslut, såsom att företagen rimligtvis inte kan ha bättre möjligheter att verka i ett så stort och glesbebyggt område som Land än vad kommunen har i dagsläget, är att ”marknaden löser det”. Att ”företagen visst har denna kapacitet”. Att ”dessa verksamheter kommer att effektiviseras” till följd av detta oligopol och att ”brukarna har väntat länge nog på att kommunen ska göra någonting alls”.

Vi är allt annat än övertygade av dessa floskler och ursäkter. I synnerhet då vi krävt en rad andra åtgärder för hemtjänstens svårigheter i flera år, utan gehör.

Vi blev därför heller inte förvånade när föreningen ”Företagarna i Nynäshamn” nyligen bjöd in alla partier till ett möte, där de samtliga fem hemtjänstföretagen som verkar i kommunen idag, enhälligt önskade att styret INTE tar detta beslut. Precis som vi erfor har företagen nämligen inte denna kapacitet, som M, SD, KD, C och L så självsäkert påstod att de hade, utan att ens ha frågat dem.

Företagen kritiserade vidare det faktum att kommunen, liksom med sin egen verksamhet, påtvingar hemtjänstföretagen en minutstyrning, som driver även deras medarbetare till att säga upp sig inför stressen och det överdrivna administrativa arbetet att behöva göra en avvikelserapport när sopslängningen tar ett par minuter, istället för en minut.

Vad kommunstyrelsens ordförande, Marcus Svinhufvud (M), hade att säga efter att ha hört denna vädjan och kritik, som nu kommer från alla inblandade i ärendet bortsett från de som faktiskt har makten att avgöra det, var att beslutet ändå kommer att tas. Punkt.

Att Moderaterna och dess stödpartier systematiskt väljer att köra över oppositionen, facken, sina medarbetare, sina brukare och nu till och med Nynäshamns egna företag, är lika talande för deras ovilja att lyssna på någon annan än sig själva, som deras motvilja till vad de brukligt kallar “käbbel” — det som andra partier kallar för en debatt.

En diskussion för att främja de bästa tänkbara besluten är inte “käbbel”, det är vår demokratiska plikt, som representanter för Nynäshamns mångfald av viljor och perspektiv, att se till att alla dessa får sin talan i våra politiska rum. Om Moderaterna och resterande stödpartier har glömt det, så lever vi i en demokrati, och inte ens den minsta av majoriteter kan tillåta partier att bli så här pass maktfullkomliga och blinda inför kritik och ren fakta.
———————————
Läs hela insändare via NynäshamnsPosten.