Ur kommun-fullmäktige 14/9-23

Under torsdagens kommunfullmäktige klubbade den styrande alliansen M, C, KD, L, med SD, igenom nedläggningen av den kommunala hemtjänsten i området ”Land”, det vill säga alla områden utanför centralorten. :-/

Detta efter en över två timmar lång debatt, eller rättare sagt, skarpa synpunkter och förslag från oss och övriga oppositionspartier. Alliansen hade inte mycket annat att tillägga än samma mantra de använt sig av sedan juni, nämligen att ”detta beslut måste tas”.

Bernt Månsson (V) tjänstgjorde som ordinarie ledamot och var uppe i talarstolen med flertalet bra och relevanta inlägg under debatten.

Trots att brukare, personal, fack och inte minst hemtjänstföretagen som förväntas ensamma ta över ”Land” mot deras vilja, framfört stor oro och vädjat om att beslutet inte ska tas, så togs det.

Någon plan för hur det ska gå till, hur hemtjänstföretagen ska trolla fram kapacitet de inte har, finns inte. ”Det planerar vi sen”, var alliansens svar på den frågan. Det faktum att nuvarande och kommande brukare i området ”Land” inte längre har någon valfrihet gällande hemtjänstutförare bekymrar inte heller den annars så valfrihetsivrande alliansen.

Ask (Emil) Fernström (V), vår KS-ledamot och politiska sekreterare, fanns på plats i fullmäktige.

Så respektlöst och sorgligt beslut.

Men TACK Bernt, för bra och relevanta inlägg för vår del under debatten! Bra jobbat även övriga oppositionen, tillsammans fick vi åtminstone tydligt och klart fram viktiga synpunkter och reella farhågor.