En omställning på rättvisa villkor

Vi behöver säkerställa att vårt samhälle inte genomlider fler regeringar som vägrar ta planetens behov på allvar, skriver Ask Fernström (V) Nynäshamn i lokaltidningen NP idag. Utdrag därur:

Från företag och politiker får vi ofta höra att bördan av vår stundande klimatkollaps ligger mycket jämnt fördelad över våra ryggar. Men som oftast är fallet när en viss grupp har lyckats orsaka merparten av ett samhällsproblem, ligger det även i deras intresse att låta resten av oss betala.

Globalt sett står nämligen den rikaste tiondelen av världens befolkning för cirka hälften av alla koldioxidutsläpp och den rikaste hundradelen för dubbelt så mycket som den fattigaste hälften, medan den fattigaste hälften står för mindre än en tiondel av alla utsläpp.

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Det är tydligt vilka som bär det verkliga ansvaret för denna kris; i Oxfams senaste rapport om klimatojämlikhet rapporteras det att den rikaste tiondelen i Sverige släpper ut omkring 15 ton koldioxid per capita och år, medan den fattigaste hälften av oss endast släpper ut drygt 4 ton per capita, och den rikaste hundradelen släpper ut så mycket som 42 ton per capita. För att undvika en global uppvärmning över 1,5 grader behöver vi sänka dessa utsläpp till 1 ton per capita.

En rättvis och hållbar omställning av vårt demokratiska samhälle kräver dock att vi – folket – säger ifrån och hävdar den makt vi har. Att inte längre gå med på att betala notan för något vi själva inte har orsakat. Att inte gå med på att behöva gå på knäna inför stigande räntor och inflation, samtidigt som de rika får skattesänkningar och storföretag gör rekordvinster.

Vi behöver göra oss själva så många, så högljudda och så medvetna som möjligt för att säkerställa att vårt samhälle inte genomlider fler regeringar som vägrar ta våra, och vår planets behov på allvar, och istället utkräva politiker som vågar inse denna ojämlikhet och fördela våra resurser dit de verkligen behövs – tillbaka till människorna och planeten, som dessa resurser har stulits ifrån.

Läs hela insändaren via NynäshamnsPosten.