Ur kommun-fullmäktige 15/2-24

Under kvällens kommunfullmäktige fick vår ledamot Bernt Månsson tillfälle att påminna högerstyret om såväl vikten av att anordna folkomröstning när över 3000 medborgare så kräver, som att valfrihet och likvärdighet inte rimmar väl med högerns beslut att lägga ned kommunal verksamhet.

Trots högerns ovilja fattade fullmäktige ikväll beslutet att en folkomröstning gällande tillgänglighet av kommunal hemtjänst i hela kommunen SKA genomföras den 9/6.
En stor eloge ska ges till alla de som arbetat med detta folkinitiativ!!

Bernt Månsson i kommunfullmäktige för Vänsterpartiet Nynäshamn

Vidare yrkade vi även bifall till våra motioner om förstärkta åtgärder för kommuninvånarnas demokratiska engagemang, och för samarbete för nödvändig klimatanpassning. När valdeltagandet och förtroendet för politiker sjunker runtom i Nynäshamn och vår planet brinner, tycker åtminstone vi att kommunen borde ta ett mycket större ansvar.

Inför kvällens sammanträde lämnade vi även in två interpellationer där vi dels frågar kommunstyrelsens ordförande vad styrets ”effektiviseringar”, såsom just den kommunala omorganisering som nu pågår såväl som att ett antal chefer köpts ut, faktiskt kostat kommunen.

Samt frågade vi även hur styret egentligen tänker att vi i oppositionen bör bedriva politik, då vi inte sällan blir anklagade för att förhala beslut genom att kräva nödvändiga beslutsunderlag samt försöker belysa och utkräva styrets ansvar för deras, enligt oss, mycket felaktiga beslut.

Utöver det valdes även vår ordförande Tette Merio in som ersättare i Kommunstyrelsen.

Läs om kommande folkomröstning via NynäshamnsPosten, där Bernt även citeras.