UTBILDNING

Förskola/skola
De olika skolformerna från förskola till vuxenutbildning har alla en social såväl som pedagogisk uppgift. Lärande sker hela tiden och i många olika sammanhang. I skolan ska man med största respekt och ödmjukhet utgå ifrån den kunskap och de erfarenheter som barn och ungdomar har tillskansat sig via andra sammanhang.

En skola för alla bygger på att resurser fördelas efter behov. Förskolor och skolor måste präglas av ett interkulturellt arbetssätt där människors olikheter ses som en resurs. Det gäller såväl klass, kön, genus, som etniska olikheter.

Förskolan utgör grunden för den fortsatta utbildningen. Förskolan är inte i första hand till för att föräldrarna ska kunna jobba, utan för barnens skull. Det är viktigt att det också märks i verksamheten och att politiken ger faktiska förutsättningar. Mindre barngrupper ska prioriteras. I första hand med ett maxantal på 15 barn i varje grupp i förskolan. Målet är att antalet sedan ska minskas ytterligare på sikt. Minskningen ska ske med bibehållen personalstyrka.

En skola för alla tar konkret ansvar för och utgår från att människor är olika och skolan ska anpassa sig till barnen, inte tvärtom. Vänsterpartiet ser ett stort värde i att blanda olika människor i en för alla gemensam skola. Barn och unga med speciella svårigheter ska få hjälp att hantera dessa så att de kan vara tillsammans med, och på samma villkor som, andra barn i skolan.

En jämlik, jämställd och demokratisk skola innebär att uppmuntra till kritiskt tänkande och visa tilltro till människors förmåga och rätt att tillsammans skapa, bevara och försvara ett demokratiskt samhälle.

Skolan ska ge kunskap, bildning och färdigheter för alla livets skiften. Det innebär att skolan är till för elevernas behov och inte för samhällets behov av att sortera människor för kommande uppgifter i klassamhället. Skolan ska ge barn och ungdomar möjlighet att tillägna sig kunskaper och färdigheter som de upplever som meningsfulla och har nytta av på kort och lång sikt.

Vi har som mål att det införs ett tak för grundskoleklasser på maximalt 20 elever/klass för lågstadiet och maximalt 25 elever/klass i de äldre årskurserna.
I barngrupper/klasser där det finns särskilda behov ska det antingen kompletteras med extra personal eller ska gruppens storlek minskas.

Det är nödvändigt att skolan låter elever vara med och påverka skolans innehåll och planering. Elever ska möta jämlikhet, jämställdhet, solidaritet och demokrati.

Gymnasieskola
Gymnasieskolan är frivillig, men samtidigt är en gymnasieexamen det absolut viktigaste för att få ett arbete och ett vuxenliv med egen försörjning. Därför behöver gymnasieskolan tydligt ha som mål att alla ska slutföra en gymnasieutbildning eller motsvarande inom andra skolformer. Mycket mer behöver göras för att få alla unga att påbörja och slutföra en gymnasieutbildning.

Vi måste stärka gymnasiets kvalité för att det ska bli det självklara valet för våra ungdomar. Nynäshamns gymnasium har under lång tid lidit av stora problem. Dålig ledning och sparkrav gör att lärare slutar och servicefunktionerna på skolan bantas ned. Kommunens invånarantal har ökat men antalet elever på gymnasiet har halverats de senaste 15 åren. I Nynäshamns kommun väljer 60% ett gymnasium i annan kommun.

Gymnasiet behöver ha ett brett utbud av program och inriktningar så att möjligheterna att gå en utbildning inom ett område som väcker ens intresse är goda. Vi vill återinföra Estetprogrammet vilket både skulle gagna eleverna och det lokala kulturlivet. Utbudet behöver även utformas efter behov på den lokala arbetsmarknaden. Både yrkesprogram och studieförberedande program ska minst ge grundläggande behörighet till högskolestudier.

Vänsterpartiet Nynäshamn arbetar för att:

  • Alla barn ska ha rätt att bli sedda, hörda och bekräftade och snabbt få rätt stödinsatser, där det finns behov.
  • Förskolegrupper och skolklasser ska innefatta färre elever.
  • All verksamhet i skolan ska vara avgiftsfri, inga former av smygavgifter ska accepteras.
  • Ett kretslopps- och genusperspektiv ska prägla alla utbildningsverksamheter.
  • Eleverna ska ha rätt till utbildad personal och behöriga lärare.
  • Fler personal ska finnas i förskola, skola och på gymnasium.
  • Alla skolor ska ha tillgång till fritidspedagoger, speciallärare, kuratorer och annan nödvändig personal.
  • Mer medel ska ges till material i förskola/skola.
  • Nolltaxa i förskolan införs för föräldrar med låga inkomster.
  • Estetprogrammet återinförs på gymnasiet.
  • Alla gymnasieelever ska garanteras sommarjobb.

Tillbaka till Kommunalpolitiska programmets startsida.

Dela den här sidan:

Kopiera länk