Artiklar

V Nynäshamn JO-anmäler kommunen

Idag skriver Vänsterpartiet Nynäshamn en insändare i NynäshamnsPosten om att en kommuns webbsida enligt 1 kap. 9 § regeringsformen, ska vara politiskt opartisk. Vi anser att Nynäshamns kommun bröt mot detta den 14/5, och därför gjorde vi en JO-anmälan kring kommunens förfarande av ett inlägg i webb- och FB-sidan.

Bakgrund – Nynäshamn håller folkomröstning den 9/6-24 gällande att styrande alliansen lagt ned den kommunala hemtjänsten i kommunens alla områden utanför centrala Nynäshamn – emot brukarnas, de privata hemtjänstföretagens och personalens vilja. (Det största av företagen gick ganska snart därefter i konkurs.)

En namninsamling upprättades av hemtjänstföretag och personal, vilket resulterade i närmare 3 000 underskrifter och tillräckligt för att hålla en lokal folkomröstning, vilket som sagt ska ske.

Den 14/5-24 – Drygt tre veckor innan folkomröstningen, har kommunens offentliga webbsida, samt offentliga FB-sida, publicerat ett inlägg som kan tolkas som ren propaganda till styrande alliansens fördel, där man – utan relevant underlag – antyder att den nya hemtjänstorganisationen har många fördelar jämfört med den tidigare kommunala. Att det inte finns relevant underlag svarar de själva, när underlag efterfrågats av kommuninvånare i FB-inlägget.

Man hänvisar till sjunkande sjukantal hos personal, men nämner inte att man vid omorganisationen t.ex avskedade bl.a då sjukskriven personal. Självklart ser då sjukantalen lägre ut! Inte heller har man frågat brukarna om de tycker att nya organisationen fungerar bättre, men ändå antyder kommunens inlägg att den gör det. En brukarundersökning ska göras först till hösten, svarar administratör för FB-sidan ifråga, på rak fråga.

Högst missvisande att göra ett inlägg där man påstår sakens förträfflighet, utan underlag, och speciellt så nära inpå en folkomröstning i just denna fråga, om kommunal hemtjänst vara eller icke vara. Vi är många som uppfattat inlägget i kommunens offentliga webbsida, samt FB-sida som ren propaganda för alliansens sak.

Vi anser att det var illa nog att styrande alliansen vilseledande förvanskat folkomröstningens frågeställning genom att vända på den fråga de närmare 3 000 invånarna skrev under för, så att den som vill ha tillgång till kommunal hemtjänst i hela kommunen nu helt ologiskt måste rösta ett NEJ. De styrande har även öppet deklarerat att man har för avsikt att strunta i folkomröstningens utfall.

Läs hela insändaren via NynäshamnsPosten.