• INFRASTRUKTUR O...

INFRASTRUKTUR OCH TRANSPORTER

Nynäshamns kommun är en central knutpunkt för regional infrastruktur och kommunen bör därför bedriva påverkansarbete för att de transporter och den infrastruktur som påverkar oss är så miljövänlig som möjligt.

Vänsterpartiet i Nynäshamn säger nej till Tvärförbindelse Södertörn, ett gigantiskt infrastrukturprojekt som underlättar bilismen istället för att stimulera fler att resa kollektivt och som dessutom kommer att förstöra flera viktiga naturmiljöer. Enligt Naturvårdsverket kommer inte Sverige att nå de uppsatta klimatmålen om vägbygget blir av.

Vi vill istället att planerna på motorvägen skrotas och ersätts med ett järnvägsalternativ, som har en mycket mindre påverkan både på klimat och miljö. En järnvägsförbindelse över Södertörn skulle gynna både invånarna, företagen och naturen.

Hamnarna i Nynäshamn och Norvik är viktiga tillgångar både för kommunen och landet, men transporterna till och från hamnarna måste bli mer miljövänliga. Det är inte hållbart att så stor andel av godstransporterna går via framförallt fossildrivna lastbilar på överbelastade vägar.

På sikt bör hela Nynäsbanan utökas till dubbelspår mellan Nynäshamn-Norvik och Hemfosa, istället för nuvarande enkelspår. För att möjliggöra fler godstransporter på räls bör större fokus läggas på mer miljövänlig inlandssjöfart via Herrhamraleden.

Kommunen bör verka för att en regelbunden busslinje mellan Norviksterminalen och Nynäshamns centrum etableras, för att möjliggöra kollektivt pendlande för hamnarbetarna och samtidigt göra färjorna till Hangö i Finland och Ventspils i Lettland tillgängliga via kollektivtrafiken, för resenärer både lokalt och från hela regionen.

Även på lokal nivå finns mycket kvar att göra. Övergången till en helt fossilbränslefri kommunal fordonsflotta måste snabbas på. Mycket kan göras för att underlätta för kommunens invånare att välja fossilfria och mer hållbara transportmedel, bl a genom att man arbetar för att påverka Storstockholms Lokaltrafik (SL) till att t ex införa anropsstyrd kollektivtrafik på landsbygden, utföra försök med eldrivna bussar i stadstrafiken, och utöka turtätheten överlag. Alla nya bostadsområden som anläggs måste ha tillgång till en god kollektivtrafik.

Vi vill dessutom att Nynäshamns kommun köper in SL:s ungdomsbiljett till alla ungdomar mellan 13-19 år så att de kan resa gratis till skola, kompisar och aktiviteter i hela länet. Vi vill också utvidga seniorbiljetten så att den gäller från 65 år. På sikt vill vi se en helt avgiftsfri kollektivtrafik. Den frågan har Vänsterpartiet drivit länge och också infört i andra svenska kommuner.

Mycket kan också kommunen utföra helt i egen regi. En kraftig utbyggnad av laddinfrastrukturen är ett måste och utvecklingen av fler elektrifierade bilpooler bör stödjas. Cykelinfrastrukturen i kommunen bör även den förbättras, fler säkra cykelparkeringar bör byggas, särskilt vid pendeltågsstationerna, och kommunen kan skapa en bytes- och låneverksamhet för cyklar, gärna med tillgång till en gör-det-självverkstad. Det är även viktigt att gång- och cykelbanor prioriteras vid snöröjning.

Vi vill att Nynäshamn går med i föreningen Svenska Cykelstäder, samt utvecklar sitt deltagande inom föreningen Klimatkommunerna. Nynäshamns centrum bör bli bilfritt och gång- och cykelbanorna i kommunen bör byggas ut och kopplas ihop till ett enhetligt nät.

Kommunen bör etablera en anläggning för biogasproduktion och stötta privata initiativ för att etablera biogasanläggningar, för att säkerställa en lokal tillgång till förnybara drivmedel och utnyttja kommuninvånarnas matavfall och andra restprodukter på ett mer hållbart sätt.

Vänsterpartiet Nynäshamn arbetar för att:

• Motorvägsprojektet Tvärförbindelse Södertörn skrotas och ersätts med ett mer miljövänligt järnvägsalternativ.
  • Nynäsbanan på sikt blir dubbelspårig och godstransporterna till och från Norvik hamn blir mer miljövänliga.
  • Övergången till en helt fossilbränslefri kommunal fordonsflotta snabbas på.
  • En anropsstyrd kollektivtrafik införs på landsbygden, eldrivna bussar testas i stadstrafiken, samt att turtätheten utökas.
  • Laddinfrastrukturen byggs ut och fler elektrifierade bilpooler utvecklas.
  • Cykelinfrastrukturen byggs ut, fler säkra cykelparkeringar anläggs, och att Nynäshamn går med i föreningen Svenska Cykelstäder.
  • Nynäshamns centrum blir bilfritt och kommunens gång- och cykelbanor byggs ut och kopplas samman.
  • Kommunen ska verka för att etablera en biogasanläggning med produktion av förnybara drivmedel.

Tillbaka till Kommunalpolitiska programmets startsida.