• SOCIAL OMSORG

SOCIAL OMSORG

Vänsterpartiet vill att alla verksamheter ska präglas av ett bra bemötande, god tillgänglighet, nyfikenhet, delaktighet, förebyggande insatser och ett rehabiliterande förhållningssätt.

Barn och unga som riskerar destruktiv utveckling ska i tidigt skede erbjudas anpassade och samordnade insatser gemensamt mellan skola, individ- och familjeomsorg, samt barn- och ungdomspsykiatri, i syfte att stödja dem och deras föräldrar. Nynäshamn behöver ha tillbaka barn- och ungdomspsykiatrin.

Äldre och funktionshindrade ska känna att det är tryggt att bo i Nynäshamns kommun.
För att få en bättre, mer sammanhängande vårdkedja och undvika att människor hamnar mellan stolarna, vill vi införa en vårdsamordnartjänst. Denne ska ha i uppgift att hjälpa till att på en övergripande nivå kvalitetssäkra den vård som ges i kommunen. Genom anhörigstöd och uppsökande verksamhet ska kommunen hämta in en god kunskap om invånarnas behov. I all planering ska kravet på tillgänglighet för alla tillgodoses.

I kommunen ska det finnas många naturliga mötesplatser där olika generationer kan mötas på lika villkor. Behov av särskilda boenden och kommunal hemtjänst ska tillgodoses och personaltätheten ska öka.
Vi vill ha ett samarbete mellan socialförvaltningen, skolorna och det kommunala bostadsbolaget, samt ett effektivt och individanpassat förebyggande arbete i syfte att minska social utslagning. Behoven ska mötas med en hög kompetensnivå bland våra anställda och ett ökat antal anställda inom framför allt äldreomsorg och hemtjänst behövs.

Vänsterpartiet vill att folkhälsoarbetet ska ha hög prioritet i utvecklingen av de kommunala verksamheterna. Forskning visar att ett långsiktigt, målmedvetet och förebyggande folkhälsoarbete är ekonomiskt lönsamt. Att investera i hälsa skapar förutsättning för att uppnå även ekonomiska mål. Hushållning, även med mänskliga resurser, är nödvändigt för en långsiktigt hållbar ekonomisk utveckling. För att långsiktigt komma till rätta med och förebygga framtida folkhälsoproblem, ska arbetet i första hand inriktas på barn och ungdom. Även ett aktivt och målmedvetet arbete mot alla former av segregation ska bedrivas inom samtliga verksamheter.

Vi tar vårt ansvar för att bidra till en rättvis, solidarisk fördelning av våra gemensamma tillgångar och skapar goda förutsättningar för kommande generationer.

Kvinnojouren
Ett av våra större och svåraste samhällsproblem är mäns våld mot kvinnor.
Största anledningen till problemet är den invanda rådande könsmaktsordningen i vårt samhälle. Samtidigt har landets kvinnojourer underprioriterats. Våldsutsatta kvinnor och barn måste kunna få akut skydd. De ska inte mötas av en lapp på kvinnojourens dörr som talar om att de tvingats stänga för att bidragssystemen är kortsiktiga. Ett långsiktigt samverkansavtal med den lokala kvinnojouren i kommunen måste kontinuerligt finnas för att underlätta för våra kvinnor. Vi ser också gärna att det finns ett skyddat boende att tillgå i kommunen.

Social bostadspolitik
Hemlöshet är inte acceptabelt. Att ha en bostad är en rättighet som det allmänna ska trygga. Bostadsbristen är en viktig anledning till att hemlösheten ökar och lösningen är att bygga fler bostäder till rimliga hyror, något som marknaden visat sig oförmögen att tillhandahålla. För att pressa priserna för hyresrätter och få fart på bostadsbyggandet, behöver kommunen ha egen byggkompetens. Vi vill att det ska byggas för alla våra invånare och inte bara för de som ha råd och möjlighet att köpa sig ett boende.

Hemlöshet kan också ha sin grund i pågående missbruk och/eller psykisk ohälsa. För att kunna fokusera på att rehabiliteras från missbruk och stärka den psykiska hälsan, behöver individen ha en fast punkt, ett eget hem, att tillgå. ”Bostad först” är ett föreslaget projekt som syftar till just den möjligheten. Ett projekt vi hoppas ska vinna majoritet i fullmäktige, för att kunna verkställas.

Vänsterpartiet Nynäshamn arbetar för att:

• All planering av offentlig verksamhet, ska tillgodose kravet på tillgänglighet för alla.
  • Personaltätheten inom äldre- och handikappomsorgen ökar.
  • 30-timmars arbetsvecka införs i all kommunal verksamhet.
  • Ett långsiktigt och målmedvetet folkhälsoarbete ska genomsyra alla verksamheter.
  • Speciella resurser satsas på verksamhet med inriktning på insatser mot olika former av missbruk, särskilt bland barn och ungdom.
  • Kommunen aktivt ska arbetar för en fullständig kvinnojour, där även skyddat boende ingår.
  • Projektet ”bostad först” verkställs

Tillbaka till Kommunalpolitiska programmets startsida.