• KLIMATET OCH EN...

KLIMATET OCH ENERGI

Ska vi klara av vår tids ödesfråga, klimatet, behöver Nynäshamns kommun höja tempot i omställningen till ett klimatneutral och ekologiskt hållbart samhälle. I Parisavtalet 2015 beslutade världens nationer att temperaturökningen bör begränsas till max 1,5 grader. I nuläget tyder ingenting på att detta mål kommer att nås. Istället är vi på väg mot en katastrofal uppvärmning på mellan 3 och 5 grader. Klimatförändringarna måste behandlas som ett direkt hot mot livet på jorden.

Klimatfrågan måste räknas med på alla plan i samhällsplaneringen och ett kretsloppstänkande ska finnas med i alla verksamheter. Kommunen måste därför utlysa ett klimatnödläge, vilket Vänsterpartiet tidigare föreslagit, och bör i sin strävan efter att följa Parisavtalet och uppnå de globala målen för hållbar utveckling, även upprätta en koldioxidbudget.

Vi vill även att kommunen ska prioritera samarbete med andra kommuner, nationellt och internationell, för att bygga upp kompetens och en ”best practice” kring klimatarbetet, samt att Nynäshamn utlyser en särskild årlig dag för att summera klimatarbetet under året och följa upp vidtagna åtgärder.

Dessutom bör kommunen även utreda hur klimatförändringarna och dess mest akuta effekter i Stockholmsområdet, bl a en försämrad tillgång till dricksvatten och en kraftigt höjd havsnivå, kommer påverka Nynäshamn.

Vänsterpartiets mål är ett samhälle med 100 procent förnybar energiförsörjning senast år 2040, och det finns stor potential för lokal kommunal elproduktion. Många andra kommuner satsar redan idag på att bli mikroproducenter av förnybar el. Nynäshamn bör därför omedelbart utreda möjligheterna till detta, både i egen regi och i samverkan med företag och privatpersoner.

Samtliga kommunala verksamheter bör även utrustas med solcellspaneler där det är möjligt, och i samband med nyanläggning bör kommunen ställa krav på mikroproduktion av förnybar el.

Vänsterpartiet Nynäshamn arbetar för att:

• Nynäshamn ska verka på alla möjliga plan för en övergång till ett klimatneutral och ekologiskt hållbart samhälle.
  • Klimatfrågan och kretsloppstänkande ska genomsyra all samhällsplanering och alla verksamheter.
  • Kommunen ska utlysa ett klimatnödläge och upprätta en koldioxidbudget.
  • Samarbetet med andra kommuner kring klimatarbetet utökas, samt att en årlig dag som belyser frågan utlyses.
  • Kommunen utreder hur klimatförändringarna och dess mest akuta effekter kommer påverka Nynäshamn.
  • Krav ställs på att samtliga verksamheter och nyanläggningar i kommunen utrustas med solcellsanläggningar.
  • Kommunen ska ta initiativ till och etablerar en ekonomisk förening med syfte att bygga en samägd solcellspark.
  • Kommunen ska utreda möjligheterna till utökad lokal produktion av vindkraft.

Tillbaka till Kommunalpolitiska programmets startsida.