• KULTUR OCH FRIT...

KULTUR OCH FRITID

Kultur
Kulturen är och måste vara en obunden kraft i samhället, en förändrande kraft som bidrar till människornas medvetande om sig själva och samhället och som aldrig får underkastas ideologier. Kulturen är en avgörande del av demokratins förmåga att utvecklas. Kultur skall vara tillgänglig för alla, därför behövs en kulturpolitik som är förankrad i människors liv.

I Nynäshamn tycker alliansen tvärtom att man skall marginalisera och osynliggöra samhällsfundamentet såsom kultur- och fritid och har till och med haft för avsikt att lägga ned den facknämnd som styr över dessa frågor. I deras samhälle är dessa frågor inte så viktiga att de förtjänar att tas på största allvar. I Vänsterpartiets Nynäshamn däremot är kulturen en avgörande del av demokratin. Vi vill stärka och utveckla kultur- och fritidsnämnden.

Historia, och därmed kulturarvet, är en viktig och väsentlig del av kulturpolitiken. Det ger förståelse för vilka vi är och i vilket sammanhang vi hör hemma. Nynäshamn med omnejd har en rik kulturtradition som vi ska vara stolta över. Området har varit bebott länge och är ett av Sveriges fornlämningstätaste områden.

Kulturskolan är ett samordnande centrum för mycket av kulturutövningen i kommunen
och ska genom sitt samarbete med kommunens skolor och föreningsliv medverka till
att kulturlivet blomstrar. Alla elever från och med förskolan ska ges tillfälle att utöva någon eller några konstarter och dessutom erbjudas professionella föreställningar av teater, musik och dans varje termin.

Kulturskolans undervisning ska på sikt vara helt avgiftsfri, anser Vänsterpartiet.
Idag behöver en familj ha relativt höga inkomster för att kunna nyttja den högkvalitativa undervisningen som ges. Därmed är den idag tyvärr inte tillgänglig för alla.

Några av Sveriges främsta författare, som Moa och Harry Martinson, har bott och verkat i kommunen. En utmaning är att ta tillvara detta kulturarv och göra det tillgängligt, inte bara för kommuninvånare, utan för alla. På sikt bör kommunen utreda möjligheterna för en utökad lokal museiverksamhet.

Biblioteken är en viktig källa till fri information och har en betydande roll i kulturlivet. Denna ska bevaras och utvecklas vidare. Ökad kunskap och förståelse för andra kulturer är nödvändig för att motverka konflikter, främlingsfientlighet och rasism. Bibliotekens roll i detta arbete kan inte överskattas. Kommunen ska formulera en lokal biblioteksplan som innefattar lässtimulerande åtgärder och tillgång till digitala medier.

Under pandemiåren har i princip alla delar av kulturlivet blivit lidande och är i behov av kontinuerligt och utökat stöd. Viktiga kulturverksamheter som till exempel biografen ”Vågen” måste bevaras och ges möjlighet att fortsätta att utvecklas, samt även kunna erbjuda en bred och attraktiv repertoar av teater, dans och musik.

Fritid
Att erbjuda barn och unga meningsfull fritidssysselsättning är bland de viktigaste man kan göra för att samhället ska kunna bidra till att fostra nyfikna, positiva, trygga och kreativa medborgare. Barn och ungdomars behov av ett varierat och tillgängligt utbud av aktiviteter måste därför tillgodoses. Detta bidrar inte bara till friskare, tryggare individer, utan är, kort- och långsiktigt, inkluderat ekonomiskt, en vinst för hela samhället/kommunen.

Föreningslivet ska stödjas och särskild uppmärksamhet ska riktas mot aktiviteter som vänder sig till flickor. Detta eftersom det tyvärr är allt för vanligt att flickors intressen inte prioriteras lika högt som pojkars. Utöver de aktiviteter som olika föreningar kan erbjuda måste det också finnas bra möjligheter att utveckla andra intressen och fånga upp större delen av de ungdomar som inte finner sin plats i det traditionella föreningslivet, t.ex via mobila team.

Kommunen behöver bygga upp fler fritidsgårdar och allaktivitetshus i alla delar av Nynäshamn och särskilt där störst behov finns, som t.ex i Backluraområdet, samt i alla kommunens tätorter. Lokalerna ska erbjuda möjligheter till en mångfald av aktiviteter av både fysisk och kulturell karaktär och ska fungera som en samlingspunkt för kommunens ungdomar och aktivt motverka problem med fylleri, drogmissbruk, vandalisering och annan skadegörelse, samt motverka psykisk ohälsa.

Gårdarna ska vara öppna för barn och ungdom i åldrarna 13 till 20 år, även under kvällar och helger. Det ska vara kostnadsfritt att vistas där och verksamheterna ska tilldelas betydligt mer resurser än i dag.

Ett stort utbud av meningsfulla fritidsaktiviteter ska finnas för alla kommunens invånare. Alla, oavsett förutsättningar, ålder och socioekonomiska faktorer, ska ges möjlighet att delta i det utbud som finns inom kommunen. Vi menar att det finns ett behov av att skapa förutsättningar för ett större utbud än det idag existerande. Bland behoven finns
byggandet av ett nytt badhus med tillhörande äventyrsbad i Nynäshamns tätort.

Vänsterpartiet Nynäshamn arbetar för att:

• Kulturen ska ingå som en självklar del av samhällsplaneringen i kommunen.
  • Kommunen årligen ska redovisa en barnkulturplan som kontinuerligt följs upp.
  • Bibliotekens servicenivå till kommuninnevånarna ska förbättras.
  • Mer resurser ska avsättas för offentlig utsmyckning i Nynäshamn och lokala konstnärer ska anlitas i första hand.
  • Nynäshamnsområdets historia och kulturarv ska göras tillgänglig på ett bättre sätt för både kommunens invånare och andra.
  • Fler vuxna ska finnas kring barn och ungdomar och ungas inflytande över verksamheten ska ökas.
  • All verksamhet ska vara tillgänglig för människor med funktionsvariationer.
  • Barn och unga ska inte av ekonomiska skäl tvingas avstå från föreningsaktiviteter på grund av medlems och/eller andra avgifter.
  • Pågående aktivitetsbanksplan för utlåning av fritidsutrustning för alla invånare ska snarast verkställas.
  • Genusperspektiv ska tillämpas i all kultur- och fritidsverksamhet.
  • Ungdomsgårdar, där det finns tydliga behov, ska ha extra generösa öppettider.
  • Kulturskolan skall vara avgiftsfri.

Tillbaka till Kommunalpolitiska programmets startsida.